تلفن: 02144263597 ایمیل: g24shop@hotmail.com تلفن همراه: 09367044465 شناسه یاهو:
خرید پستی کارتون شهر قطار ها

*** فروشگاه اینترنتی گیتی در زمینه فروش انواع سی دی ها آموزشی ، نرم افزار، بازی و سرگرمی ، صوتی (موسیقی و مداحی) و فیلم شامل انواع فیلم های ایرانی ، خارجی ، انیمیشن ،مستند ، سریال ،کنسرت و نماهنگ با اخذ نمایندگی از شرکتها و موسسه های فعال در ویدئورسانه کشور همچون موسسه رسانه تصویری ،شرکت تصویر دنیای هنر، موسسه قرن جدید،موسسه فرهنگی هنری قرن 21،شرکت جوانه پویا ، شرکت پارس ویدئو، هنرنمای پارسیان (نیوتک) ،سینما هفت (پخش بایا) ،شرکت فرهنگ فیلم تهران، پخش اکسیر و... فعال میباشد *** تلفن و فاکس : 44263597-021 *** ایمیل :info[at]g24shop.com *** سایت این فروشگاه*** http://shop.gitidesign.ir **

طراحی سایت فروشگاهی

*** (فروشگاه اینترنتی گیتی سفارش فیلم ، سریال و نرم افزار را می پذیرد). ***


نرم افزار حسابداری وین تاپ پروآنتی ویروس ایرانی شیدخرید اینترنتی نرم افزار حسابداری اصنافکانال تلگرام فروشگاه اینترنتی گیتی

*** (با عرض پوزش این فروشگاه به این سایت منتقل شده است http://shop.gitidesign.ir). ***

خریدفیلم سینمایی محاکمه درخیابان

خریدفیلم سینمایی محاکمه درخیابان

خلاصه داستان

شب ازدواج امير و مرجان است. حبيب دوست صميمي امير كه كمك زيادي براي برگزاري مراسم كرده، ناگهان از امير مي خواهد كه عروسي اش را به هم بزند. حبيب فهميده كه مرجان قبلاً با مردي ازدواج كرده بوده و از او بچه دارد. امير با نشاني كه در اختيار دارد، دنبال يافتن سرنخ ماجراست کارگردان:مسعود کیمیایی بازیگران: پولاد کیمیایی- نیکی کریمی-محمدرضا فروتن-حامد بهداد

 

نقد فیلم
فيلم «محاكمه در خيابان» نشان داد كارگردان‌هاي بزرگ، هميشه ممكن است برگي برنده در جيبشان داشته باشند و با رو كردن آن نشان دهند كه هنوز دوران آنها پايان نيافته است يا دست كم سنگيني حضور خود را در ساحت سينما تمديد مي‌كنند.

محاكمه در خيابان داراي داستان سرراست و شسته رفته‌تري است و مخاطب را با قصه خود همراه مي‌كند ضمن اين‌كه تكنيك و ساختار روايي فيلم به همراه بازي‌هاي قابل‌قبول و زيبايي‌شناسي تصويربرداري را بايد به اين امتيازات اضافه كرد اما يك گام به عقب را بايد در تكرار و بازتوليد همان گفتمان هميشگي كيميايي پي گرفت كه همچنان از قيصر تا محاكمه در خيابان امتداد يافته است و نشانه‌‌هاي مشترك مفهومي و تاويل او از زيست جهان انسان ايراني و ادبيات و مناسبات او را به تصوير مي‌كشد.

هنوز هم سخن از غيرت، مردانگي، رفيق، معرفت، چاقو، نامردي، عدالت و.... است. انگار كيميايي به يك تقدير تاريخي مطلق معتقد است كه در هر عصر و زمانه‌اي بازتوليد مي‌شود و تنها كسوتي جديد مي‌پوشد. شايد تاريخ براي كيميايي تغيير نمي‌كند و سوزن آن در يك دوره خاص‌گير كرده است؛ دهه 50 هر چند 3 دهه از آن گذشته باشيم.

البته كيميايي سعي كرده تا فضاي عمومي شهر و مناسبات اجتماعي دهه 80 را در قاب دوربين خود بازنمايي كند، اما در ظرف زماني معاصر همان گفتمان تاريخي خود را مي‌دمد و گويي ايده بازگشت به خويشتن را در بستر تصوير بسط مي‌دهد. سياه و سفيد بودن فيلم نيز به تعميق اين انگاره كمك كرده و به ايجاد نوعي نوستالژي احساسي دامن مي‌زند. البته اين ساختار شكني، جذاب است و خود به يك عنصر نمادين و نشانه شناختي در فيلم بدل مي‌شود.

سياه و سفيد بودن فيلم نسبتي معنادار و نمادين با ساختار قصه و مناسبات عاطفي آدمياني دارد كه در زمانه كنوني زيست مي‌كنند. سردي، بي‌اعتمادي، تنهايي، خيانت، سوءظن، ياس و نااميدي را مي‌توان در اين نشانه شناختي، رمزگشايي كرد.

در عين حال بايد به سويه شهري فيلم هم توجه كرد كه خيلي جدي و پر رنگ در اين فيلم به چشم مي‌خورد. در واقع مي‌توان ردپاي نوعي انسان‌شناسي شهري را در فيلم جستجو كرد كه در نسبتي عميق با داستان پيش مي‌رود و البته با نام فيلم هم ارتباطي نمادين دارد.

تصاوير زيبايي از شهر كه البته زشتي‌هاي آن را به نظم درآورده و بي‌نظمي موجود در آن را انتظام داده است، نوع زاويه دوربين و قاب‌بندي‌هاي آن به همراه دكوپاژ فيلم از ويژگي‌هاي مثبت محاكمه در خيابان به حساب مي‌آيد. تورج منصوري بخوبي توانسته تصور كارگردان از فضاي شهري و مناسبات آن را به تصوير بكشد و به خيابان به عنوان فضا و لوكيشن اصلي، وجوهي دراماتيك ببخشد.

اساسا عنصر «خيابان» در آخرين اثر سينمايي مسعود كيميايي به هسته اصلي فيلم بدل مي‌شود كه هم داراي كاركردهاي دراماتيكي است، هم كاربردهاي ايدئولوژيكي كه البته پشتوانه فني و زيبايي شناختي بصري هم دارد و با سويه مردانه قصه نيز همخواني دارد چه اين‌كه مردانگي بيشتر در خيابان و جامعه تجلي پيدا مي‌كند و نمود دارد. اين عنصر مردانه بودن بشدت در آثار كيميايي حس مي‌شود و داراي هويت است. هر چند مردان كيميايي همه به نوعي در الگوي قيصر ريشه دارند و خارج از گفتمان آن قابل تاويل نيستند.

بر اين اساس است كه زنان به نوعي زير سايه مردانه فيلم قرار داشته و حتي مثل آثار صادق هدايت با سوءظن، بدبيني و عامل فتنه و خيانت به آنها نگريسته مي‌شود. از اين منظر شايد آثار كيميايي را بتوان در مقابل سينماي فمينيستي قرار داد كه زن در محوريت قصه قرار مي‌گيرد.

بازهم اگر شفاف‌تر بخواهيم بگوييم نوعي مرد سالاري و زن‌ستيزي در لايه‌هاي دروني آثار كيميايي وجود دارد كه كارگردان چندان ابايي از پنهان كردن آن نداشته و آشكارا از آن سخن مي‌گويد.

در همين راستا بايد به حضور شقايق ‌فراهاني و نيكي كريمي در فيلمي از كيميايي اشاره كرد بازي قابل قبول كريمي احساس خوشآیندی به بیننده میدهد. از آن سو اما بازهم پولاد كيميايي نقش اصلي را در فيلم پدرش به عهده گرفته است كه با آثار قبلي وي بويژه «رئيس» تفاوت محسوسي دارد. هر چند ادبيات و جنس ديالوگ‌ها بازهم متعلق به زبان خاص كيميايي است. يكي از ويژگي‌هاي بارز اين اثر در شيوه بازي به حضور كوتاه بازيگران بزرگ و سوپراستار برمي‌گردد.

حامد بهداد و محمدرضا فروتن در محاكمه در خيابان حضوري كوتاه اما موثر دارند و بالاخره حامد بهداد به آرزويش يعني كار كردن با كيميايي دست يافت. او سعي كرده كه هيجان و شور هميشگي‌اش را در اينجا كنترل كند و البته به نمادي از تصوير تقديس شده كيميايي از رفاقت و معرفت بدل شود.

فروتن نيز در حضوري درخشان، تصوير شكست خورده و خيانت شده مردان كيميايي را بخوبي به تصوير مي‌كشد و به قهرمان بريده و از نفس افتاده او بدل مي‌شود كه شباهت‌هاي زيادي به شخصيت ناصر ملك‌مطيعي در آثار قبلي كارگردان دارد. او همان قهرمان زخم خورده كيميايي است كه قرباني خيانت و نامردي روزگار شده است. البته بايد به بازي حميدرضا افشار نيز اشاره كرد كه تلفيق خوبي از خشونت و مردانگي را به نمايش مي‌گذارد كه عشق را در پس غرور مردانه خويش پنهان كرده و به تعليق معنايي داستان كمك مي‌كند.

يكي از نشانه‌‌هاي مهم مسعود كيميايي جنس ديالوگ‌هاي اوست كه گاهي همچون كلمات قصار، خودنمايي مي‌كند و در حافظه هنري مخاطب برجاي مي‌ماند. بسياري از شيفتگان كيميايي، ديالوگ‌هاي او را همچون يك قطعه شعر حفظ هستند. البته در فيلم محاكمه در خيابان مثل رئيس و حكم، ديالوگ‌هاي پيچيده و پرطمطراقي به گوش نمي‌رسد و متناسب با ساختار قصه و روايت آن جنس ديالوگ‌ها نيز شسته رفته و ساده‌تر است و همين دو عنصر يعني روايت قصه و ديالوگ‌هاي محاكمه در خيابان اين فيلم را در نسبت با دو اثر قبلي كارگردان قابل قبول‌تر كرده است.

قطعا بايد حضور اصغر فرهادي را به عنوان نويسنده اوليه فيلمنامه يا به قول خود كيميايي فيلم نوشت فراموش نكرد. تجربه او در فيلمنامه‌نويسي براي كارگردان‌هاي ديگر نشان مي‌دهد كه وقتي امضاي او پشت فيلمي وجود دارد، آن اثر به اثري متفاوت در كارنامه كارگردان بدل مي‌شود. داستان فيلم درباره دامادي است كه روز عروسي‌اش به او خبر مي‌دهند همسرش قبلا با يك مرد زن دار رابطه داشته است.

او كه بعد از مدت‌ها سردرگمي و تنهايي كه زخم روزگار بر گوشه صورتش نيز نمادي از همين معناست طعم عشق را چشيده و در حال تجربه لذت‌بخش زندگي بود، به ناگهان فرو مي‌ريزد و فرصت دارد تا طي چند ساعت براي روشن شدن حقيقت و كشف خيانت و وفاداري و دروغ و صداقت در خيابان به محاكمه كساني بپردازد كه به گمان او در حقش ظلم كرده‌اند.

اين محاكمه با دو نفر يكي نامزدش و ديگري «عبد»، راننده آژانس صورت مي‌گيرد تا اين‌كه در نهايت به اين نتيجه مي‌رسد كه خيانتي در كار نبوده است و همه چيز با خوشي به پايان مي‌رسد. محاكمه در خيابان را مي‌توان بازگشت كيميايي به سينماي مورد علاقه او دانست كه شايد بهترين اثرش در دهه 80 محسوب شود. فيلم درعين حال نگاهي جامعه شناختي به زمان نيز دارد و حسرت نوستالژيك كارگردان از غرور و غيرت مردانه و ارزش‌هاي فراموش شده‌اي همچون صداقت و يكرنگي را بر دوش مي‌كشد.

نابهنجاري‌هاي اخلاقي، پلشتي‌هاي زندگي مدرن و شهري و بي‌هويتي شهر را نيز مي‌توان در محاكمه در خيابان تعقيب كرد و رنج‌ها و سرخوردگي‌هاي قهرمان‌هاي كيميايي را در اين اثر لمس نمود. مثل بيشتر آثار كيميايي محاكمه در خيابان نيز يك فيلم اجتماعي است كه زخم‌هاي كهنه زندگي را در آدم‌هاي قصه و رنج‌هايشان مي‌توان به چشم ديد.

به طور كلي محاكمه در خيابان فيلم خوش‌ساختي است كه 3 عنصر روايت، بازيگري و تصويربرداري آن بيش از نشانه‌هاي ديگر به چشم مي‌آيد و بنياد قصه را تشكيل مي‌دهد. تصويري كه از تهران دهه 80 در اين فيلم مي‌بينيم در ذهن مي‌ماند و اساسا مي‌توان محاكمه در خيابان را در ذيل سينماي شهري تقسيم‌بندي كرد و قرار داد.

 

خرید پستی کارتون شهر قطار ها

نظرات

تا کنون هیچ نظری درباره این محصول ثبت نگردیده است.
ارسال نظر

*** (با عرض پوزش این فروشگاه به این سایت منتقل شده است http://shop.gitidesign.ir). ***

تبليغاتX