تلفن: 02144263597 ایمیل: g24shop@hotmail.com تلفن همراه: 09367044465 شناسه یاهو:
خرید پستی کارتون شهر قطار ها

*** فروشگاه اینترنتی گیتی در زمینه فروش انواع سی دی ها آموزشی ، نرم افزار، بازی و سرگرمی ، صوتی (موسیقی و مداحی) و فیلم شامل انواع فیلم های ایرانی ، خارجی ، انیمیشن ،مستند ، سریال ،کنسرت و نماهنگ با اخذ نمایندگی از شرکتها و موسسه های فعال در ویدئورسانه کشور همچون موسسه رسانه تصویری ،شرکت تصویر دنیای هنر، موسسه قرن جدید،موسسه فرهنگی هنری قرن 21،شرکت جوانه پویا ، شرکت پارس ویدئو، هنرنمای پارسیان (نیوتک) ،سینما هفت (پخش بایا) ،شرکت فرهنگ فیلم تهران، پخش اکسیر و... فعال میباشد *** تلفن و فاکس : 44263597-021 *** ایمیل :info[at]g24shop.com *** سایت این فروشگاه*** http://shop.gitidesign.ir **

طراحی سایت فروشگاهی

*** (فروشگاه اینترنتی گیتی سفارش فیلم ، سریال و نرم افزار را می پذیرد). ***


نرم افزار حسابداری وین تاپ پروآنتی ویروس ایرانی شیدخرید اینترنتی نرم افزار حسابداری اصنافکانال تلگرام فروشگاه اینترنتی گیتی

*** (با عرض پوزش این فروشگاه به این سایت منتقل شده است http://shop.gitidesign.ir). ***

خرید فیلم سینمایی مصائب دوشیزه

خرید فیلم سینمایی مصائب دوشیزه

کارگردان: مسعود اطیابی
بازیگران: بهنوش طباطبایی - مهدی پاکدل- پوریا پورسرخ- بهزاد فراهانی-مهسا کرامتی
نویسنده: احمد رفیع زاده
تهیه کننده: غلامرضا موسوی
موضوع: اجتماعی
مخاطب: بزرگسال
سال تولید: 1385
محصول: ایران

خلاصه داستان:
درباره زندگی دختری به نام ژان است او که دختری مسیحی است در صدد ازدواج با آندره است. اما با پدرش بر سر هویت خود درگیری دارد. تصادف ژان با دختری جوان او را به هویت اصلی خود نزدیک می کند ...

خرید پستی

 

 

نگاهي به فيلم مصائب دوشيزه، كار مسعود اطيابي: دغدغه هاي دختر جوان

نويسنده: علي اصغر كشاني

مصائب دوشيزه روايت زندگي دختري مسيحي و در عين حال متعصب است. پدر و مادر او كه سالياني پيش از به دنيا آمدن ژانت بچه دار نمي شدند در شبي از شب هاي محرم در مجلس تعزيه نذر مي كنند كه در صورت بچه دار شدن شان نام دختر را فاطمه بگذارند و در شب هاي محرم مراسم عزاداري در خانه بزرگ شان برقرار كنند. حالافاطمه بزرگ شده و بيش از آن كه پايبند ديدگاه پدر و مادرش به محرم باشد، دلبسته آموزه هاي مسيحي است و اين تناقض بيروني، اولين كشمكش هاي او و خانواده اش را شكل مي دهد. مسعود اطيابي كه او را بيشتر به عنوان تهيه كننده به ياد مي آوريم مصائب دوشيزه را براساس نگره هاي اشتراك ميان اديان ساخته است. اطيابي به لحاظ بار روايي و قصه پردازش تلاش كرده كه علاوه بر روايت خطي بدون فلاش بك يا فلاش پيچ، خم هاي داستان را مبتني بر گره افكني ها و گره گشايي هاي روايي بنا كند. شخصيت هاي متعدد داستان هر يك به فراخور قصه وارد جريان فيلم شده و يك به يك از آنها نقش هايي را مي بينيم كه در چيدمان شخصيت ها و شناخت ما از آنها تاثير دارند: آندره (پوريا پورسرخ) خواستگار ژانت پسري سرسخت و در عين حال مردد است كه بعضاً تصميمات عجولانه مي گيرد. ما از خانواده اوطلاعي كسب نمي كنيم و فقط او را در طول فيلم مي بينيم. رك بودن او باعث مي شود خيلي صريح فاطمه را دختري سر راهي بنامد. سرسختي او ترك موقت ژانت است و ترديد او باعث مي شود تا رابطه ميان امين و ژانت را هر چند به اشتباه كشف كند. برخوردهاي او با ژانت عمدتاً ناشيانه و تصميمات او عجولانه و از سر ناآگاهي و جواني است. مانند زمان گفت وگوي ژانت و امين در كليسا كه آندره با شنيدن پنهاني سخنان آنها از كوره درمي رود و ژانت را متهم به خيانت مي كند، دايي نقش آدمي كه بعضاً پا در مياني مي كند، عكاسخانه اش محل قرارميان ژانت و آندره است و گاهي تنهايي هاي ژانت در آنجا مي گذرد و پلان پاياني يعني ظهور عكس هاي زهرا و پديدار شدن عكس اتفاقي كه از ژانت در محرم گرفته شده نيز كاركرد عكاسخانه را در سير قصه قابل ملاحظه مي نمايد. امين نقاش و هنرمندي كه فيلم قرار است نقش رقيب آندره را به او بدهد. حتي لحظاتي از فيلم احساس مي شود كه خلاوجودي زهرا و تغيير روحيه ظريف امين با آمدن ژانت، اين امكان را ايجاد خواهد كرد. اين كشمكش ميان آندره و امين در پس روند داستاني فيلم محسوس است. دختردايي ژانت هم كسي است كه نيمه هاي دوم فيلم وارد ماجرا شده و تنها كسي است كه از ماجراي ژانت مطلع است و قضيه را از بيمارستان پرس و جو مي كند و بدون اطلاع ژانت، آندره را از ماوقع آگاه ساخته و گره رابطه تيره و تار آندره با ژانت را مي گشايد. حضور او صرفاً به عنوان بخش هايي از فيلم كه قرار است گره هاي ماجرا گشوده شود، كاركرد دارد.
مبناي محتوا و مضمون قصه براساس اشتراك ميان اسلام و مسيحيت شكل گرفته است. ژانت دختري مسيحي است كه سؤالات زيادي برايش وجود دارد و تلاش مي كند مرزبندي ميان آموزه هاي اسلام و به طور خاص شيعه با مذهب خود (مسيحيت) برقرار نمايد. اما آدم هاي داستان هر كدام تعلقات خاطري دارند كه صرفاً اشتراك ميان اديان آنها را به هم پيوند مي دهد. امين در پاسخ به سؤال ژانت از انگيزه اش به قرآن و نگاهي كه قرآن به مسيح داشته سخن مي گويد. پدر مسيحي ژانت از قول و قرارش با صاحبان عزاي محرم سخن مي گويد و حتي دايي ژانت كه هيچ ارتباطي به شيعه ندارد با نوعي نوستالژي به شب هاي محرم و نذر و نياز اين شب ها براي ژانت مي گويد. برهمين اساس است كه يك شيعه براساس ديدگاه دوست جانباز پدرش به تكميل نقاشي كليسا مبادرت مي كند و يك مسيحي ده شب محرم در منزلش مجلس سينه زني و روضه برپا مي كند. سرگرداني و تعصب ژانت در اين ميان بار دراماتيك قصه را افزايش مي دهد. هرچقدر او به جست وجو در باب سؤالاتش مي پردازد بيشتر مبهوت خلاهاي مرزبندي ميان دو دين و نگاه شيعه و مسيحيت ميان مردم مي گردد. اينجاست كه در مقطعي بحراني و حساس زماني كه امين خود را عقب مي كشد، ژانت با صداي بلند به او مي گويد وقتي تو مسيح را مي كشيدي، در خانه مان نذري پخش مي كردند و ژانت نيز به نوعي براي دفاع از رابطه و موقعيتش با امين (زماني كه پي به بي گناه بودن خود در تصادف برده است) به مشتركات ديني اشاره مي كند. اما فيلم نتيجه يكجانبه نمي گيرد و با نوعي پايان باز (ظهور عكسي كه ژانت را در مراسم عزاداري نشان مي دهد) پايان مي گيرد و فيلم از اين نظر سعي كرده به طرح سؤالات و يافتن پاسخ هايي براي آن بسنده كند تا مخاطب خود به قضاوت بنشيند و بپذيرد.زندگي دوباره براي جانباز در ظهر عاشورا زماني كه آمبولانس در ميان جمعيت عزادار محصور مي شود و غيره هر كدام به نوعي مسير زندگي ژانت را طوري طراحي مي كند تا سؤالاتش را به عينه تجربه كند.اين كه يك جانباز چگونه به شخصيت مسيح عشق مي ورزد و يك پدر روحاني مسيحي به دليل دوستي اش با اين جانباز نه از يك مسيحي بلكه از يك مسلمان براي نقاشي روي ديوار كليسا استفاده مي كند. فيلم در واقع از اين موقعيت ها استفاده مي كند تا ژانت عجول و كم تجربه به مرز پختگي برسد. اين در حالي است كه ژانت بارها قصد دارد به ثبت احوال برود تا نامش را تغيير دهد اما اتفاقات مختلفي كه براي او مي افتد مانع از اقدام او مي گردد فيلم به لحاظ روايت چند خط سير مشخص را دنبال مي كند. آيا ازدواج آندره و ژانت سرانجامي خواهد داشت سرانجام قتلي كه ژانت مرتكب شده چه خواهد شد آيا عشقي ميان ژانت و امين برقرار مي شود تا قصه تصادف حل و فصل گردد آيا پدر و مادر ژانت به خاطر او دست از نذرشان برمي دارند در اين ميان مؤلفه هاي فرعي تر مانند سرانجام نقاشي چهره مسيح توسط امين، زنده ماندن جانباز، پيغام هاي تلفني كه ژانت را به كلانتري فرامي خواند و غيره هر كدام به نوعي بار دراماتيك قصه را تشديد مي كند. اطيابي حلقه هاي متصل كننده و گره افكن را براساس تعقيب و گريز بنا كرده است. به نظر مي رسد از اين جهت فيلم دچار صدمه شده است. يعني شخصيت ها طوري طراحي شده اند كه براي پي بردن به بخش هاي پنهان زندگي شان مورد تعقيب قرار مي گيرند.ژانت، امين را تعقيب مي كند و امين ژانت را با موتور. آندره ابتدا ژانت و سپس ژانت و امين را تعقيب مي كند. از طرفي شخصيت متعصب ژانت با سن و سالي كه دارد كمي ساده لوح عمل مي كند. دائم دروغ مي گويد و مشخص نيست فرد ساده و بي شيله پيله اي چون او چطور بلافاصله دروغ هاي حاضر و آماده اي را به زبان مي آورد. هرچند اين سادگي هم مشخصه اين سن و سال نيست. از طرفي قصه فيلم روايت مشخصي به لحاظ بياني دارد اما در بخشي از فيلم ناگهان از فريشن استفاده مي شود. حتي برخي گره گشايي ها مثل مردي كه مدارك اتومبيل ژانت را پيدا كرده ولي فقط در لحظه آخر روي آيفون تلفن آن را عنوان مي كند كه مي توانست همين جمله نهايي را در اولين تماس روي پيغام گير بگذارد. به لحاظ ديالوگ نويسي ديالوگ ها پايه مشخصي و برگرفته از طبقه اجتماعي افراد است. اما بعضي ديالوگ ها روي اين اصول طراحي نشده است براي نمونه آندره در زماني كه قرارش با ژانت به هم خورده مي گويد: «اومدم دنبالت ديدم جاتره و بچه نيست.» از طرفي برخي فصل ها هم منطقاً به لحاظ محتوا صاحب جايگاه هستند. براي نمونه وقتي دايي و دخترش و ژانت و آندره در عكاسخانه فال قهوه مي گيرند و دايي در فال ژانت بچه دار نشدن او را مي بيند فيلم تلويحاً به امتداد مسير اتفاقي كه براي مادر و پدر ژانت افتاده اشاره دارد و حسن اين موقعيت اشاره گذرا و غيرمستقيم آن است. اطيابي در بخشي از فيلم كه ژانت دچار استيصال شده و در راهروي بيمارستان راه مي رود سوپرايمپوزي از صحنه تصادف را روي راه رفتن او قرار داده و صداها را برجسته مي كند. فضايي ذهني و موقعيتي هذياني براي ژانت كه وضعيت پيغام گير تلفن آن را تشديد مي كند. اما نزديكي به اين نوع فضا تا همين حد است در حالي كه اگر فيلم به اين نوع موقعيت سازي بيشتر اشاره مي نمود و در زمان هاي خاصي درون ذهن او را با تمهيدات فرماليستي نشان مي داد وضعيت تخت بحران ايجاد شده كنوني براي ژانت ملموس تر و درماندگي او منعطف تر و در عين حال پذيرفتني تر مي شد.مصائب دوشيزه يك گام موفقيت آميز براي اطيابي است. او با اين فيلم نشان داد كه هم قصه گويي را با پيچ و خم هاي داستاني و مرتبط كردن عناصر دراماتيك به يكديگر مي تواند روايت كند و هم دوربين و موقعيت سازي او چنان راحت و بي واسطه قصه اش را پيش مي برد و به نتيجه مي رساند كه بسياري از فيلمسازان اين دوره از اين نظر دچار لكنت اند. از اين منظر اميدواري براي حضور فيلمسازي موفق در سينماي ايران از او انتظار مي رود.

علي اصغر كشاني

خرید پستی کارتون شهر قطار ها

نظرات

تا کنون هیچ نظری درباره این محصول ثبت نگردیده است.
ارسال نظر

*** (با عرض پوزش این فروشگاه به این سایت منتقل شده است http://shop.gitidesign.ir). ***

تبليغاتX